Hør om de nyeste tendenser og praksis i mellemkommunale sager

Få en praktisk guide til hvordan du som kommunal medarbejder identificerer og behandler de mellemkommunale sager

Esben Schmidt, Aleksander Lind og Jakob Lærkeholm Müller tager jer med på en spændende temadag, hvor der dykkes ned i både traditionelle og højaktuelle emner indenfor mellemkommunal refusion.

Vi giver dig indsigt i mellemkommunal refusion gennem faglige oplæg, praktiske øvelser og vidensdeling. Du udbygger dit kendskab til mellemkommunale problemstillinger, arbejder med konkrete cases baseret på kommunale data og deltager i dialoger, der styrker erfaringsudvikling.

En borger kan efter retssikkerhedsloven være ”mellemkommunal” på 4 forskellige måder:

  1. Anbragt

  2. I ungestøtte

  3. Fritvælger

  4. Ved passivitet

Mens passivitetssager er sjældne, opstår de første tre sagstyper ofte. At kunne genkende mønstrene og anvende de rette argumenter i disse standardsituationer er et vigtigt skridt i retning af at kunne fremsøge og ”vinde” sagerne, når en ”mellemkommunal” borger dukker op i din kommune, eller når en af ”dine” borgere ophører med at være ”mellemkommunal” i en anden kommune.

De tre første sagstyper er ofte forankret i forskellige forvaltninger i kommunen – de anbragte hos psykiatri/voksenhandicap, ungestøttesagerne hos børn/unge og fritvalgssagerne på ældreområdet. Andre gange håndteres de mellemkommunale sager centralt i økonomiforvaltningen. Det er vores erfaring, at sparring og forståelse på tværs af forvaltningerne kan optimere kommunernes sagsgange på det mellemkommunale område.

Dit udbytte af temadagen

På temadagen dykker vi ned i både traditionelle og højaktuelle emner indenfor mellemkommunal refusion.

Du får:

  • Faglige oplæg: Få udbygget dit kendskab til de mellemkommunale problemstillinger.

  • Praktiske øvelser: I løbet af dagen vil der være mulighed for at prøve kræfter med øvelser, der tager udgangspunkt i konkrete og praktiske problemstillinger. Øvelserne foregår med de data, der typisk er til rådighed i kommunen, og som kan indhentes fra offentlige datakilder.

  • Vidensdeling: Vi sørger for at facilitere dialoger og diskussioner, der lægger op til vidensdeling og erfaringsudvikling.

Er du i målgruppen?

Temadagen er relevant for økonomimedarbejdere og øvrige medarbejdere i den kommunale forvaltning, der arbejder med det økonomiske og juridiske ansvar for borgerrettede socialsager. Herunder også ledere. Det er også en oplagt dag for dig, der ønsker at styrke din forståelse for de mellemkommunale problemstillinger og samtidig styrke dit faglige netværk på tværs af kommunegrænserne.

Hvor, hvornår og hvordan?

Vi afholder to temadage ved Poul Schmidt – KAMMERADVOKATEN:

Temadag 1, København:

Dato: Torsdag d. 15. maj 2025

Tid: Kl. 9.00-16.00 (Let morgenmad fra 8.30-9.00)

Sted: Kalvebod Brygge 32, 1560 Vesterbro

Tilmelding

Du tilmelder dig via dette link: Temadag i København

 

Temadag 2, Århus:

Dato: Onsdag d. 11. juni 2025

Tid: Kl. 9.00-16.00 (Let morgenmad fra 8.30-9.00)

Sted: Aarhus: Europaplads 8, 8000 Aarhus C

Tilmelding

Du tilmelder dig via dette link: Temadag i Århus

Pris:

2.900,00 kr. pr. deltager.

Ved mere end 3 deltagere pr. kommune: 1.500,00 kr. pr. deltager. (fra fjerde deltager)

Ved spørgsmål, kontakt:

Annemette Sommer Nielsen

Tlf.: 25551902

E-mail: ani@dataproces.dk

Værter

Esben Schmidt

Jurist

25 55 19 00

ES@dataproces.dk

Aleksander Lind

Poul Schmith - KAMMERADVOKATEN

Jakob Lærkeholm Müller

Poul Schmith - KAMMERADVOKATEN